Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Żłobek i Przedszkole
w Potęgowie
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Adaptacja dziecka

1. Spaceruj z dzieckiem w okolicy przedszkola / żłobka, pokaż mu budynek.

2. Opowiadaj o tym, jak wygląda dzień w przedszkolu / żłobku.

3. Oglądajcie i czytajcie razem książeczki o przedszkolu / żłobku.

4. Nie wyręczaj dziecka w czynnościach samoobsługowych, wspieraj jego samodzielność.

5. Pozostawiaj dziecko pod opieką innych dorosłych, niweluj lęk separacyjny.

6. Nie bagatelizuj obaw i strachu, odpowiadaj na pytania.

7. Stopniuj czas pobytu dziecka w placówce.

8. Zaufaj kadrze pedagogicznej.

9. Zaopiekuj się własnymi emocjami. 

10. Wspólpracuj z przedszkolem / żłobkiem.

11. Nie przedłużaj pożegnania, żegnając się, życz dziecku dobrej zabawy.

12. Poświęcaj dziecku uwagę w domu: spędźcie rano chwilę na rozmowie, a po powrocie z przedszkola / żłobka zapytaj, jak minłą dzień.

13. Wyraźnie poinformuj dziecko, kiedy wrócisz: po południu, po drzemce lub po odiadku, aby nie miało fałszywych oczekiwań. 

14. Nie zaglądaj przez okno, nie stój i nie nasłuchuj pod drzwiami. 

Dojrzałość przedszkolną rozwijamy w dziecku między innymi poprzez:

  • Rozwijanie samodzielności, szczególnie w zakresie czynności samoobsługowych – takich jak korzystanie z toalety, mycie rąk, jedzenie.
  • Przyzwyczajanie dziecka do dłuższego skupiania uwagi przez obserwację przyrody, gry i zabawy z regułami, wspólne oglądanie obrazków, słuchanie piosenek i opowiadań.
  • Psychiczne przygotowanie malucha do zmiany.
  • Kształtowanie pozytywnej motywacji dotyczącą przekroczenia progu przedszkola, ułatwianie nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, kształtowanie umiejętności porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi.
  • Stwarzanie okazji do samodzielnego rozwiązywania problemów: wykonywanie wspólnych prac domowych takich jak przygotowywanie posiłków, sprzątanie, zakupy. Dzięki takim aktywnościom dziecko nabywa umiejętności samodzielnego organizowania sobie pracy, dba o własne rzeczy, zabawki oraz porządkuje swoje miejsce pracy i zabawy.
  • Wyrobienie w dziecku poczucia obowiązku, czemu sprzyja sumienne wykonywanie łatwych prac z własnej inicjatywy lub na polecenie rodziców. Niezbędne jest także rozwijanie wytrwałości i wyrobienie nawyku doprowadzania rozpoczętych działań do końca.
  • Czuwanie nad prawidłowym, ogólnym rozwojem oraz pracę nad korygowaniem i kompensowaniem braków i trudności dziecka. Szczególną uwagę należy zwrócić na wadliwą postawę, płaskostopie, krótkowzroczność, zeza, kłopoty ze słuchem, wady wymowy, jąkanie, zaburzenia motoryczne – jest to bardzo ważna kwestia, która, zaniedbana może mieć negatywny wpływ na rozwój w późniejszych latach.