KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
GMINNEGO ŻŁOBKA W POTĘGOWIE
MISJA FUNKCJONOWANIA
• tworzenie warunków wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój dziecka oraz dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka;
• dążenie do wyrównywania szans edukacyjnych wszystkich dzieci;
• zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa fizycznego psychicznego poprzez odpowiednie wyposażenie oraz wykwalifikowaną kadrę;
• tworzenie pozytywnej atmosfery, sprzyjającej akceptacji każdego dziecka;
• budzenie u dzieci ciekawości świata;
• uczenie dzieci samodzielności;
• wzmacnianie wiary dziecka we własne siły i możliwości oraz zapewnienie osiągnięcie sukcesu.
WIZJA
Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki. Jest ona tym, co chcemy osiągnąć.
W naszym żłobku chcemy, aby dziecko:
• aktywnie uczestniczyło w życiu żłobka;
• miało poczucie bezpieczeństwa oraz darzyło zaufaniem odpowiednie osoby;
• potrafiło trafnie ocenić sytuację losową oraz odpowiednio się w niej zachować;
• było twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju;
• było odpowiedzialne i obowiązkowe;
• spędzało jak najwięcje czasu na świeżym powietrzu w celu zaspokojeniu potrzeby na codzienną dawkę ruchu oraz poznania kolejnych pór roku wraz z towarzyszącymi zjawiskami atmosferycznymi.
WIZJA DZIECKA
Każde dziecko jest:
• ciekawe świata;
• kreatywne;
• radosne;
• aktywnie uczestniczące w życiu żłobka;
• ufne w stosunku do opiekuna;
• uczciwe i prawdomówne;
• samodzielne w stosunku do zabaw i prowadzonych działań edukacyjnych;
• kulturalne i tolerancyjne;
• świadome zagrożeń świata zewnętrznego.
Każde dziecko ma prawo do:
• życia i rozwoju;
• miłości;
• snu lub wypoczynku, gdy tego potrzebuje;
• swobody myśli;
• spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
• posiadania własnych tajemnic;
• zabawy oraz własnego wyboru towarzysza do zabaw;
• doświadczania prowadzącego do wiedzy;
• indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
• nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw;
• zdrowego żywienia;
• nauki, poznawania otaczającego świata;
• pomocy ze strony osób dorosłych i kontaktów z nim na zasadzie równouprawnienia;
• codziennego obcowania z przyrodą kształtującego pozytywny stosunek do natury;
• własnej wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłym;
• pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć spowodowanych przemocą.
ROLA OPIEKUNA
Każdy opiekun powinien w pracy z dzieckiem spełniać następującą rolę:
• zapewnia dziecku opiekę w warunkach bytowych, zbliżonych do warunków domowych;
• zagwarantowuje dziecku właściwą opiekę pielęgnacyjną i edukacyjną, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
• prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, uwzględniając rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwy do wieku dziecka;
• stopniowo prowadzić do usamodzielnienia dziecka, przez stwarzanie różnego rodzaju sytuacji, które wynikają z inicjatywy dziecka;
• ze względu bezpieczeństwa ma obowiązek utrzymania porządku w miejscu przebywania dzieci;
• czujnie obserwować codzienne zachowanie dziecka;
• poznawać każde dziecko indywidualnie, organizować działania oparte na porozumieniu z dziećmi;
• akceptuje dziecko, które popełnia błąd;
• spieszy z pomocą, tam gdzie jest potrzebny;
• słucha i opowiada, kiedy jest do tego zapraszany;
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
• dążenie do wspólnych oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych żłobka i środowiska rodzinnego;
• wszechstronny rozwój dziecka;
• nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami;
• przekazanie wszelkich informacji dotyczących funkcjonowanie dziecka w żłobku;
• zapoznanie rodziców z planami, programami pracy;
• przekazanie informacji dotyczących stanu gotowości dziecka do przedszkola;
• włączanie rodziców dzieci do życia grupy i żłobka;
• ukazanie żłobka jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców;
• zaangażowanie rodziców w prace na rzecz żłobka;
• promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Priorytetem działalności żłobka jest zapewnienie dziecku wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania jego praw, a mottem - "Nie ma złej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie".