Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Żłobek i Przedszkole
w Potęgowie
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Koncepcja pracy


 

KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU

GMINNEGO ŻŁOBKA W POTĘGOWIE

 

MISJA FUNKCJONOWANIA

•         tworzenie warunków wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój dziecka oraz dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka;

•         dążenie do wyrównywania szans edukacyjnych wszystkich dzieci;

•         zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa fizycznego psychicznego poprzez odpowiednie wyposażenie oraz wykwalifikowaną kadrę;

•         tworzenie pozytywnej atmosfery, sprzyjającej akceptacji każdego dziecka;

•         budzenie u dzieci ciekawości świata;

•         uczenie dzieci samodzielności;

•         wzmacnianie wiary dziecka we własne siły i możliwości oraz zapewnienie osiągnięcie sukcesu.


 

WIZJA

            Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki. Jest ona tym, co chcemy osiągnąć.

            W naszym żłobku chcemy, aby dziecko:

•         aktywnie uczestniczyło w życiu żłobka;

•         miało poczucie bezpieczeństwa oraz darzyło zaufaniem odpowiednie osoby;

•         potrafiło trafnie ocenić sytuację losową oraz odpowiednio się w niej zachować;

•         było twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju;

•         było odpowiedzialne i obowiązkowe;

•        spędzało jak najwięcje czasu na świeżym powietrzu w celu zaspokojeniu potrzeby na codzienną dawkę ruchu oraz poznania kolejnych pór roku wraz z towarzyszącymi zjawiskami atmosferycznymi.

 

WIZJA DZIECKA

            Każde dziecko jest:

•         ciekawe świata;

•         kreatywne;

•         radosne;

•         aktywnie uczestniczące w życiu żłobka;

•         ufne w stosunku do opiekuna;

•         uczciwe i prawdomówne;

•         samodzielne w stosunku do zabaw i prowadzonych działań edukacyjnych;

•         kulturalne i tolerancyjne;

•         świadome zagrożeń świata zewnętrznego.


 

            Każde dziecko ma prawo do:

•         życia i rozwoju;

•         miłości;

•         snu lub wypoczynku, gdy tego potrzebuje;

•         swobody myśli;

•         spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;

•         posiadania własnych tajemnic;

•         zabawy oraz własnego wyboru towarzysza do zabaw;

•         doświadczania prowadzącego do wiedzy;

•         indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;

•         nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw;

•         zdrowego żywienia;

•         nauki, poznawania otaczającego świata;

•         pomocy ze strony osób dorosłych i kontaktów z nim na zasadzie równouprawnienia;

•         codziennego obcowania z przyrodą kształtującego pozytywny stosunek do natury;

•         własnej wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłym;

•         pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć spowodowanych przemocą.

 

ROLA OPIEKUNA

      Każdy opiekun powinien w pracy z dzieckiem spełniać następującą rolę:

•         zapewnia dziecku opiekę w warunkach bytowych, zbliżonych do warunków domowych;

•         zagwarantowuje dziecku właściwą opiekę pielęgnacyjną i edukacyjną, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;

•         prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, uwzględniając rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwy do wieku dziecka;

•         stopniowo prowadzić do usamodzielnienia dziecka, przez stwarzanie różnego rodzaju sytuacji, które wynikają z inicjatywy dziecka;

•         ze względu bezpieczeństwa ma obowiązek utrzymania porządku w miejscu przebywania dzieci;

•         czujnie obserwować codzienne zachowanie dziecka;

•         poznawać każde dziecko indywidualnie, organizować działania oparte na porozumieniu   z dziećmi;

•         akceptuje dziecko, które popełnia błąd;

•         spieszy z pomocą, tam gdzie jest potrzebny;

•         słucha i opowiada, kiedy jest do tego zapraszany;


 

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

•         dążenie do wspólnych oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych żłobka i środowiska rodzinnego;

•         wszechstronny rozwój dziecka;

•         nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami;

•         przekazanie wszelkich informacji dotyczących funkcjonowanie dziecka w żłobku;

•         zapoznanie rodziców z planami, programami pracy;

•         przekazanie informacji dotyczących stanu gotowości dziecka do przedszkola;

•         włączanie rodziców dzieci do życia grupy i żłobka;

•         ukazanie żłobka jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców;

•         zaangażowanie rodziców w prace na rzecz żłobka;

•         promowanie placówki w środowisku lokalnym.

 

            Priorytetem działalności żłobka jest zapewnienie dziecku wszechstronnego rozwoju,  bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania jego praw, a mottem - "Nie ma złej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie".