KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA W POTĘGOWIE
NA LATA 2025 - 2030
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
- Konwencji o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526),
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 marca 2025 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2025 r. poz. 378),
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2024 r. poz. 15),
- Statutu Przedszkola w Potęgowie.
Przedszkole w Potęgowie stwarza optymalne warunki do harmonijnego rozwoju dziecka, między innymi poprzez bezpośredni kontakt ze środowiskiem przyrodniczym, kulturalnym i społecznym oraz poprzez stosowane metody aktywizujące oraz różnorodne innowacje pedagogiczne.
Ma na celu zapewnienie każdemu przedszkolakowi poczucia bezpieczeństwa i własnej wartości. Jest otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców i traktuje ich jako równoprawnych partnerów, wspierając w procesie wychowawczym.
Każde dziecko w naszym przedszkolu od pierwszych dni może liczyć na pełną akceptację, wsparcie w budowaniu poczucia własnej wartości i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Skupiamy się przede wszystkim na możliwościach naszych wychowanków, przekazując im wiedzę i kształcąc kompetencje przydatne zarówno obecnie, jak i w przyszłości. Wspomagamy dziecko w jego rozwoju poprzez rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, a także otaczamy opieką dzieci z różnego rodzaju trudnościami i deficytami. Wdrażamy dzieci do zachowań społecznie akceptowanych, opartych na wartościach takich jak: dobro, piękno, prawda, szacunek i miłość.
W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
Przedszkole szeroko współpracuje również ze środowiskiem lokalnym, z różnymi instytucjami w celu podniesienia jakości pracy przedszkola oraz promocji przedszkola w lokalnym środowisku.
Cele współpracy z instytucjami, to rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci, kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci, uatrakcyjnienie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, kształtowanie postaw społecznie pożądanych, zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego, podtrzymywania tradycji organizowania imprez dla społeczności lokalnej, włączanie się w organizowane na terenie naszej gminy konkursy.
Misja Przedszkola w Potęgowie
1. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb
i możliwości, przygotowanie do podjęci nauki w szkole.
2. Kształtowanie patriotycznych postaw dzieci oraz wychowanie ich do poszanowania
Wartości.
3. Traktowanie każdego dziecko indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że czują się one
kochane, akceptowane i szczęśliwe.
4. Przygotowanie wychowanków do przeżywania sukcesu i radzenia sobie z porażkami.
5. Kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwości, przyjaźni, otwarcia
na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia.
6. Wdrażanie do kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania różnorodnych
inicjatyw wpływających na wszechstronny rozwój.
7. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących wspieraniu do podejmowania działań
(np. eksperymentowanie, badanie, odkrywanie), na miarę aktualnych możliwości, w celu
poznania świata nauki i techniki.
8. Wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej, poprzez udzielanie rzetelnych informacji
o dziecku i pomocy pedagogicznej.
9. Współpraca z miejscowymi organizacjami, instytucjami i placówkami kulturalno-
oświatowymi.
Wizja przedszkola w Potęgowie
1. Nasze przedszkole jest bezpieczne, przyjazne dzieciom, rodzicom, środowisku,
pracownikom i otwarte na ich potrzeby.
2. Zapewnia naszym przedszkolakom poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.
3. Respektowane są prawa dzieci oraz zaspakajane oczekiwania rodziców poprzez dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach
edukacyjnych.
4. Wyrównywane są szans edukacyjne dzieci poprzez terapię pedagogiczną, psychologiczną
i logopedyczną.
5. Doskonalona jest jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami,
specjalistami i środowiskiem lokalnym.
6. Stosowane są aktywne metody pracy z dziećmi, wdrażane nowatorskie rozwiązania
i programy.
7. Nauczyciele stale podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe.
8. Panuje atmosfera życzliwości i partnerstwa wśród pracowników, dzieci i rodziców.
Mocne strony przedszkola w Potęgowie
1. Wykwalifikowana i życzliwa kadra pedagogiczna.
2. Dbałość o prawidłowy i wielostronny rozwój dziecka.
3. Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Praca z dziećmi zdolnymi.
5. Zajęcia dostosowane do możliwości i uzdolnień dzieci.
6. Wysoki poziom przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole.
7. Udział dzieci w konkursach środowiska lokalnego i ogólnopolskich.
8. Bogaty kalendarz uroczystości przedszkolnych.
9. Uroczystości na wysokim poziomie artystycznym.
10. Sympatyczna atmosfera wśród personelu sprzyjająca współpracy.
11. Pełna współpraca z Radą Rodziców.
12. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
13. Dobrze funkcjonująca strona internetowa.
Model absolwenta naszego Przedszkola
Dziecko opuszczające nasze Przedszkole:
- jest dobrze przygotowane do obowiązku szkolnego i osiąga sukcesy,
- traktuje zdrowie jako wartość i wykazuje aktywną postawę wobec własnego zdrowia,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- jest otwarte, twórcze, spontaniczne i ciekawe świata,
- zna swoje możliwości i radzi sobie w trudnych sytuacjach,
- propaguje działania ekologiczne w przedszkolu, rodzinie i miejscu zamieszkania,
- wie, jak bezpiecznie korzystać z multimediów,
- czuje się Polakiem i patriotą,
- zna swoją okolicę – tradycje, zwyczaje, obrzędy w swoim środowisku lokalnym,
- ma poczucie własnej wartości, jako członek społeczności lokalnej,
- jest sprawne fizycznie i podejmuje działania prozdrowotne,
- potrafi współpracować w grupie, przestrzega ustalonych reguł, potrafi radzić sobie
z porażką,
- jest wrażliwe na potrzeby innych,
- nie obawia się występować publicznie, reprezentować grupę czy przedszkole, chwalić się
swoimi sukcesami i pomysłami.
Metody stosowane w Przedszkolu
Metody i formy pracy stosowane w naszym Przedszkolu są nowoczesne i zapewniają
wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. Nauczycielki stosują aktywizujące i indywidualne metody pracy, dostarczają bodźców, prowokują do działania. Wyzwalają u dzieci aktywność poznawczą i fizyczną.
Stosowane w placówce metody pracy:
1. Metody czynne: metoda zadań stawianych dziecku, metoda samodzielnych doświadczeń,
metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe: osobisty przykład nauczyciela, obserwacja oraz pokaz.
3. Metody słowne: rozmowy z dziećmi, instrukcje i objaśnienia, opowiadania, zagadki.
4. Metody twórcze: Pedagogika zabawy, Opowieść ruchowa, Improwizacje ruchowe, Ruch
Rozwijający Weroniki Sherborne, Gimnastyka ekspresyjna R. Labana, Metoda K. Orffa,
Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Metoda prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej –
Dziecięca matematyka, Metody aktywizujące, Relaksacja.
Promocja Przedszkola w Potęgowie
Działania promocyjne obejmują: prezentowanie życzliwej postawy wobec dzieci i rodziców
przez wszystkich pracowników przedszkola, dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku
lokalnym, wdrażanie różnych innowacji podnoszących prestiż placówki, rzetelne prowadzenie
strony internetowej, prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu, dbałość
o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.
Współpraca Przedszkola z rodzicami
Najczęściej stosowanymi w przedszkolu formami współpracy i wspierania rodziców w wychowaniu są:
- zebrania ogólne i grupowe,
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielkami,
- prowadzenie kącika dla rodziców,
- zajęcia otwarte, zajęcia warsztatowe, prelekcje i konsultacje z udziałem specjalistów,
- udział w uroczystościach przedszkolnych, włączanie rodziców w organizację imprez
i uroczystości przedszkolnych, udzielanie przez rodziców informacji o pracy przedszkola,
wyrażanie opinii.
Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci
- Nasze przedszkole pracuje zgodnie z przyjętą przez Radę Pedagogiczną Koncepcją pracy,
która jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeby.
- W przedszkolu praca nauczycieli opiera się na realizacji wspólnych działań zawartych
w koncepcji pracy placówki.
Nauczyciele dzielą się między sobą doświadczeniem, biorą udział w wewnętrznych
i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.
Zespół przedszkola jest zintegrowany, ukierunkowany na wspólny cel, zaangażowany,
kompetentny, otwarty na zmiany, nie boi się nowości, łączy wiedzę z praktyką, udziela
sobie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego.
Organizujemy warunki do realizacji procesu edukacyjnego, wspomagającego rozwój
dziecka w nabywaniu kompetencji cyfrowych oraz bezpiecznego i celowego wykorzystania
technologii informacyjno - komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej.
W przedszkolu organizowane są zajęcia logopedyczne dla dzieci mających trudności z prawidłową artykulacją i wymową.
Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych
i wewnętrznych.
Wszystkie działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian.
KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2025-2030
1. Promowanie bezpieczeństwa dziecka w domu i przedszkolu. Tworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wychowanków przedszkola. Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas poruszania się po drogach.
2. Promowanie zdrowego stylu życia, ze szczególnym uwzględnieniem nawyków i przyzwyczajeń żywieniowych oraz higieniczno-zdrowotnych. Stosowanie zasad i nawyków związanych z kulturalnym jedzeniem i zachowywaniem się przy stole.
3. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych, w tym właściwej postawy wobec opieki zdrowotnej i działań profilaktycznych.
4. Rozwijanie sprawności ruchowych poprzez tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Uwrażliwienie dzieci na skutki małej aktywności ruchowej w rozwoju człowieka.
5. Kształtowanie postaw proekologicznych - rozumienia roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt i ludzi. Aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez oglądanie, szukanie, obserwacje, badanie i eksperymentowanie, formułowanie wniosków.
6. Kształtowanie umiejętności i kompetencji cyfrowych u dzieci w wieku przedszkolnym oraz
wdrażanie do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnej. Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat.
7. Kształtowanie u dzieci kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, poprzez stosowanie metod aktywizujących.
Postanowienia końcowe
1. Koncepcja jest otwarta i może ulegać modyfikacji .
2. Koncepcję do realizacji zatwierdza Rada Pedagogiczna.
3. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
Realizacja koncepcji rozwoju przedszkola opiera się na:
1. Programie profilaktyczno - wychowawczym.
2. Rocznym planie pracy.
Obowiązuje od dnia 01.09.2025 r.