Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Żłobek i Przedszkole
w Potęgowie
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Koncepcja pracy

 

 

KONCEPCJA PRACY

PRZEDSZKOLA W POTĘGOWIE

NA LATA 2025 - 2030

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:

 

- Konwencji o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526),

-  Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),

-  Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 marca 2025 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2025 r. poz. 378),

- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2024 r. poz. 15),

- Statutu Przedszkola w Potęgowie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedszkole w Potęgowie stwarza optymalne warunki do harmonijnego rozwoju dziecka, między innymi poprzez bezpośredni kontakt ze środowiskiem przyrodniczym, kulturalnym          i społecznym oraz poprzez stosowane metody aktywizujące oraz różnorodne innowacje pedagogiczne.

Ma na celu zapewnienie każdemu przedszkolakowi poczucia bezpieczeństwa i własnej wartości. Jest otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców i traktuje ich jako równoprawnych partnerów, wspierając w procesie wychowawczym.

Każde dziecko w naszym przedszkolu od pierwszych dni może liczyć na pełną akceptację, wsparcie w budowaniu poczucia własnej wartości i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

Skupiamy się przede wszystkim na możliwościach naszych wychowanków, przekazując im wiedzę i kształcąc kompetencje przydatne zarówno obecnie, jak i w przyszłości. Wspomagamy dziecko w jego rozwoju poprzez rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, a także otaczamy opieką dzieci z różnego rodzaju trudnościami i deficytami. Wdrażamy dzieci do zachowań społecznie akceptowanych, opartych na wartościach takich jak: dobro, piękno, prawda, szacunek i miłość.

W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.

Przedszkole szeroko współpracuje również ze środowiskiem lokalnym, z różnymi instytucjami w celu podniesienia jakości pracy przedszkola oraz promocji przedszkola w lokalnym środowisku.

Cele współpracy z instytucjami, to rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci, kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci, uatrakcyjnienie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, kształtowanie postaw społecznie pożądanych, zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego, podtrzymywania tradycji organizowania imprez dla społeczności lokalnej, włączanie się w organizowane na terenie naszej gminy konkursy.

 

 

Misja Przedszkola w Potęgowie

1. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb

i możliwości, przygotowanie do podjęci nauki w szkole.

2. Kształtowanie patriotycznych postaw dzieci oraz wychowanie ich do poszanowania

Wartości.

3. Traktowanie każdego dziecko indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że czują się one

kochane, akceptowane i szczęśliwe.

4. Przygotowanie wychowanków do przeżywania sukcesu i radzenia sobie z porażkami.

5. Kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwości, przyjaźni, otwarcia

na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia.

6. Wdrażanie do kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania różnorodnych

inicjatyw wpływających na wszechstronny rozwój.

7. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących wspieraniu do podejmowania działań

(np. eksperymentowanie, badanie, odkrywanie), na miarę aktualnych możliwości, w celu

poznania świata nauki i techniki.

8. Wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej, poprzez udzielanie rzetelnych informacji

o dziecku i pomocy pedagogicznej.

9. Współpraca z miejscowymi organizacjami, instytucjami i placówkami kulturalno-

oświatowymi.

 

 

 

 

 

 

Wizja przedszkola w Potęgowie

1. Nasze przedszkole jest bezpieczne, przyjazne dzieciom, rodzicom, środowisku,

pracownikom i otwarte na ich potrzeby.

2. Zapewnia naszym przedszkolakom poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.

3. Respektowane są prawa dzieci oraz zaspakajane oczekiwania rodziców poprzez dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach

edukacyjnych.

4. Wyrównywane są szans edukacyjne dzieci poprzez terapię pedagogiczną, psychologiczną

i logopedyczną.

5. Doskonalona jest jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami,

specjalistami i środowiskiem lokalnym.

6. Stosowane są aktywne metody pracy z dziećmi, wdrażane nowatorskie rozwiązania

i programy.

7. Nauczyciele stale podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe.

8. Panuje atmosfera życzliwości i partnerstwa wśród pracowników, dzieci i rodziców.

 

Mocne strony przedszkola w Potęgowie

1. Wykwalifikowana i życzliwa kadra pedagogiczna.

2. Dbałość o prawidłowy i wielostronny rozwój dziecka.

3. Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4. Praca z dziećmi zdolnymi.

5. Zajęcia dostosowane do możliwości i uzdolnień dzieci.

6. Wysoki poziom przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole.

7. Udział dzieci w konkursach środowiska lokalnego i ogólnopolskich.

8. Bogaty kalendarz uroczystości przedszkolnych.

9. Uroczystości na wysokim poziomie artystycznym.

10. Sympatyczna atmosfera wśród personelu sprzyjająca współpracy.

11. Pełna współpraca z Radą Rodziców.

12. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.

13. Dobrze funkcjonująca strona internetowa.

Model absolwenta naszego Przedszkola

Dziecko opuszczające nasze Przedszkole:

- jest dobrze przygotowane do obowiązku szkolnego i osiąga sukcesy,

- traktuje zdrowie jako wartość i wykazuje aktywną postawę wobec własnego zdrowia,

- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,

- jest otwarte, twórcze, spontaniczne i ciekawe świata,

- zna swoje możliwości i radzi sobie w trudnych sytuacjach,

- propaguje działania ekologiczne w przedszkolu, rodzinie i miejscu zamieszkania,

- wie, jak bezpiecznie korzystać z multimediów,

- czuje się Polakiem i patriotą,

- zna swoją okolicę – tradycje, zwyczaje, obrzędy w swoim środowisku lokalnym,

- ma poczucie własnej wartości, jako członek społeczności lokalnej,

- jest sprawne fizycznie i podejmuje działania prozdrowotne,

- potrafi współpracować w grupie, przestrzega ustalonych reguł, potrafi radzić sobie

z porażką,

- jest wrażliwe na potrzeby innych,

- nie obawia się występować publicznie, reprezentować grupę czy przedszkole, chwalić się

swoimi sukcesami i pomysłami.

 

Metody stosowane w Przedszkolu

Metody i formy pracy stosowane w naszym Przedszkolu są nowoczesne i zapewniają

wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. Nauczycielki stosują aktywizujące i indywidualne metody pracy, dostarczają bodźców, prowokują do działania. Wyzwalają u dzieci aktywność poznawczą i fizyczną.

 

Stosowane w placówce metody pracy:

1. Metody czynne: metoda zadań stawianych dziecku, metoda samodzielnych doświadczeń,

metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda ćwiczeń utrwalających.

2. Metody oglądowe: osobisty przykład nauczyciela, obserwacja oraz pokaz.

3. Metody słowne: rozmowy z dziećmi, instrukcje i objaśnienia, opowiadania, zagadki.

4. Metody twórcze: Pedagogika zabawy, Opowieść ruchowa, Improwizacje ruchowe, Ruch

Rozwijający Weroniki Sherborne, Gimnastyka ekspresyjna R. Labana, Metoda K. Orffa,

Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Metoda prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej –

Dziecięca matematyka, Metody aktywizujące, Relaksacja.

 

Promocja Przedszkola w Potęgowie

Działania promocyjne obejmują: prezentowanie życzliwej postawy wobec dzieci i rodziców

przez wszystkich pracowników przedszkola, dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku

lokalnym, wdrażanie różnych innowacji podnoszących prestiż placówki, rzetelne prowadzenie

strony internetowej, prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu, dbałość

o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.

 

Współpraca Przedszkola z rodzicami

Najczęściej stosowanymi w przedszkolu formami współpracy i wspierania rodziców                        w wychowaniu są:

- zebrania ogólne i grupowe,

- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielkami,

- prowadzenie kącika dla rodziców,

- zajęcia otwarte, zajęcia warsztatowe, prelekcje i konsultacje z udziałem specjalistów,

- udział w uroczystościach przedszkolnych, włączanie rodziców w organizację imprez

i uroczystości przedszkolnych, udzielanie przez rodziców informacji o pracy przedszkola,

wyrażanie opinii.

 

Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci

- Nasze przedszkole pracuje zgodnie z przyjętą przez Radę Pedagogiczną Koncepcją pracy,

która jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeby.

- W przedszkolu praca nauczycieli opiera się na realizacji wspólnych działań zawartych

w koncepcji pracy placówki.

 

Nauczyciele dzielą się między sobą doświadczeniem, biorą udział w wewnętrznych

i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.

Zespół przedszkola jest zintegrowany, ukierunkowany na wspólny cel, zaangażowany,

kompetentny, otwarty na zmiany, nie boi się nowości, łączy wiedzę z praktyką, udziela

sobie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego.

Organizujemy warunki do realizacji procesu edukacyjnego, wspomagającego rozwój

dziecka w nabywaniu kompetencji cyfrowych oraz bezpiecznego i celowego wykorzystania

technologii informacyjno - komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej.

W przedszkolu organizowane są zajęcia logopedyczne dla dzieci mających trudności                         z prawidłową artykulacją i wymową.

Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych

i wewnętrznych.

Wszystkie działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian.

 

 

KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2025-2030

1. Promowanie bezpieczeństwa dziecka w domu i przedszkolu. Tworzenie bezpiecznych                 i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wychowanków przedszkola. Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas poruszania się po drogach.

2. Promowanie zdrowego stylu życia, ze szczególnym uwzględnieniem nawyków                                 i przyzwyczajeń żywieniowych oraz higieniczno-zdrowotnych. Stosowanie zasad i nawyków związanych z kulturalnym jedzeniem i zachowywaniem się przy stole.

3. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych, w tym właściwej postawy wobec opieki zdrowotnej i działań profilaktycznych.

4. Rozwijanie sprawności ruchowych poprzez tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Uwrażliwienie dzieci na skutki małej aktywności ruchowej w rozwoju człowieka.

5. Kształtowanie postaw proekologicznych - rozumienia roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt i ludzi. Aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez oglądanie, szukanie, obserwacje, badanie i eksperymentowanie, formułowanie wniosków.

6. Kształtowanie umiejętności i kompetencji cyfrowych u dzieci w wieku przedszkolnym oraz

wdrażanie do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnej. Stopniowe                                   i odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat.

7. Kształtowanie u dzieci kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, poprzez stosowanie metod aktywizujących.

 

Postanowienia końcowe

1. Koncepcja jest otwarta i może ulegać modyfikacji .

2. Koncepcję do realizacji zatwierdza Rada Pedagogiczna.

3. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola             i Rady Rodziców.

Realizacja koncepcji rozwoju przedszkola opiera się na:

1. Programie profilaktyczno - wychowawczym.

2. Rocznym planie pracy.

Obowiązuje od dnia 01.09.2025 r.